YEME BOZUKLUKLARI

ANOREKSİYA NERVOZA NEDİR?

Anoreksiya nevroza özellikle ergen kızların %0,5-1’inde görülen yeme bozukluk davranışlarından birisidir. Genellikle bağımsızlık duygusundan yoksundurlar ve ölesiye açlık çekerek özerklik adına girişimde bulunurlar. Bu kişiler kilo almaktan aşırı derecede korkarlar ve yemek yemeyi büyük oranda keserler. İdeal kilolarından oldukça düşük olmalarına rağmen kendilerinin aşırı kilolu göründüklerini sanarlar. Fazla kilo kaybı yüzünden başka hastalıklar eşlik edebilir.

Anoreksik hastalar bu durumu saklamaya çalışır ve tedaviye oldukça dirençlidir. Ancak tedavi edilmezse ölüm oranlarının %18’lere çıkabildiği bilinmektedir. Vücut ağırlıklarının %20 altındaysalar kesinlikle hastaneye yatırılmalıdırlar. Tedavinin amaçlarından birisi beslenmeyi sağlamak ve çeşitli tedavi girişimlerinde bulunmaktır. Anoreksiya bozukluğu olanların psikiyatrik tedavinin yanı sıra kesinlikle psikolojik desteğin verilmesi gerekir ki beden algısı ve benliklerini güçlendirici çalışmalar yapılabilsin.

Bu hastalığın tedavisinde genel olarak kliniğimizde bilişsel terapi + bilinçaltı terapi ve diyet desteği ile birlikte yaklaşık 3 aylık paket programlar yapılmakta ve yüz güldürücü başarılar elde edilmektedir.

BULIMIA NEDİR?

Kadınlarda daha fazla görülür ve genç kızların %1-3’ünü etkiler.  Genellikle ergenlik yıllarının biraz daha ilerisinde başlar. Bu kişiler tıkınırcasına yemek yerler. Yedikleri şeyler kalori miktarı olarak çok fazladır ve bu yüzden ödünleyici bazı davranışları vardır. Çıkartma olan tür ve çıkartma olmayan tür diye ikiye ayrılır. Çoğu zaman öfkeli olabilirler ve davranışları kontrol etmekte zorlanırlar. Madde kullanımı ve rastgele cinsel davranışlar görülür. Kusma; diş çürüklerine, tükürük bezlerinde büyümelere yol açabilir.

Tedavide anoreksiya nervozası olanlara göre daha iyi işbirliği içindedirler. Farmakoterapinin yanında psikoterapinin önemi çok büyüktür.

Uzman Klinik Psikolog M. Berk KARAOĞLU