YEME BOZUKLUKLARI

ANOREKSİYA NERVOZA NEDİR?

Anoreksiya nevroza özellikle ergen kızların %0,5-1’inde görülen yeme bozukluk davranışlarından birisidir. Genellikle bağımsızlık duygusundan yoksundurlar ve ölesiye açlık çekerek özerklik adına girişimde bulunurlar. Bu kişiler kilo almaktan aşırı derecede korkarlar ve yemek yemeyi büyük oranda keserler. İdeal kilolarından oldukça düşük olmalarına rağmen kendilerinin aşırı kilolu göründüklerini sanarlar. Fazla kilo kaybı yüzünden başka hastalıklar eşlik edebilir.

Anoreksik hastalar bu durumu saklamaya çalışır ve psikoterapiye oldukça dirençlidir. Ancak psikoterapi ile destek sağlanmaz ise ölüm oranlarının %18’lere çıkabildiği bilinmektedir. Vücut ağırlıklarının %20 altındaysalar kesinlikle hastaneye yatırılmalıdırlar. Anoreksiya bozukluğu olanların psikiyatrik tedavinin yanı sıra psikolojik desteğin verilmesi gerekir ki beden algısı ve benliklerini güçlendirici çalışmalar yapılabilsin.

Bu hastalığın psikoterapisinde genel olarak kliniğimizde bilişsel terapi + bilinçaltı terapi ve diyet desteği ile birlikte yaklaşık 3 aylık paket programlar yapılmakta ve yüz güldürücü başarılar elde edilmektedir.

BULIMIA NEDİR?

Kadınlarda daha fazla görülür ve genç kızların %1-3’ünü etkiler.  Genellikle ergenlik yıllarının biraz daha ilerisinde başlar. Bu kişiler tıkınırcasına yemek yerler. Yedikleri şeyler kalori miktarı olarak çok fazladır ve bu yüzden ödünleyici bazı davranışları vardır. Çıkartma olan tür ve çıkartma olmayan tür diye ikiye ayrılır. Çoğu zaman öfkeli olabilirler ve davranışları kontrol etmekte zorlanırlar. Madde kullanımı ve rastgele cinsel davranışlar görülür. Kusma; diş çürüklerine, tükürük bezlerinde büyümelere yol açabilir.

Psikoterapisinde anoreksiya nervozası olanlara göre daha iyi işbirliği içindedirler. Farmakoterapinin yanında psikoterapinin önemi çok büyüktür.

Bu hastalığın psikoterapisinde genel olarak kliniğimizde bilişsel terapi + bilinçaltı terapi ve diyet desteği ile birlikte yaklaşık 3 aylık paket programlar yapılmakta ve yüz güldürücü başarılar elde edilmektedir.

Uzman Klinik Psikolog M. Berk KARAOĞLU